Minden, amit tudnod kell a virtuális valóságról

Hogyan működik a virtuális valóság?

Sokan úgy gondolják, 2016 lehet ismét a virtuális valóság éve, hiszen a korábbi, ilyen jellegű eszközök megjelenése és bukása után ezúttal sokkal fejlettebb technológia segítségével készülnek olyan headsetek, amik teljessé tehetik az illúziót, hogy nem otthon, hanem egy játék világában, vagy valami más helyszínen vagyunk. Ehhez az első és legfontosabb lépés az volt, hogy a játékok képét ne csak egy keretben lássuk, hanem a látómezőnk minél nagyobb hányadát kitöltsék. Ebben segít, hogy a kijelző mellett egy különleges lencserendszer is helyet kap a VR-headsetekben.

Egy játék világát továbbá azért érezhetjük teljesnek magunk körül a virtuális valóságban, mert a 360 fokos fejkövetésnek hála természetes módon körülvesz minket a virtuális tér, nem úgy, mint egy monitor esetében. Az egérrel való, tanult kamerakezeléssel szemben a fejünket fordítva irányíthatjuk a kamerát, ahogy azt a valóságban is megszoktuk. Ahhoz viszont, hogy a fejmozdulataink eredményét szinte azonnal észlelhessük a képernyőn, a virtuális valósághoz használt kijelzőknek nagy képfrissítési értékkel kell rendelkezniük.



A játékipar szakemberei egyetértenek benne, hogy a virtuális valósághoz jelenleg a 90 Hz az optimális érték, – ez azt jelenti, hogy 11 milliszekundumonként látunk egy-egy új képet, másodpercenként összesen kilencvenet – amihez persze szükségünk lesz egy olyan számítógépre vagy konzolra is, ami képes ilyen gyorsan új képet alkotni az adott játékról. A fejmozdulatokra való azonnali reakció azért is fontos, mert ha ezen a téren késik a játék képe, nem egyeznek a fülünk által érzékelt valós mozdulatok és a szemünk által, a kijelző képe alapján érzékelt mozgás, hamar rosszullét lehet a VR-élményünk vége. A látott kép valószerűségéhez hozzájárul az is, hogy a korábban látott 3D-s képalkotási technikákhoz hasonlóan a két lencse itt is két különböző szemszögből mutatja a virtuális világot, ahogy a valóságban is szemeink különböző képei segítenek a tér mélységének érzékelésében.




A 2016-ban megjelent VR-eszközök viszont szinte tökéletesítették a fenti követelményekhez szükséges technológiát, így valóban úgy élhetjük át első utazásunkat a virtuális valóságban, ahogy azt évekkel ezelőtt elképzeltük. Ám a gyártók annál többre törekedtek, hogy csupán egy ablakon keresztül tekintsünk be ezekbe a világokba: például kezeink virtuális megjelenítésével, vagy annak a lehetőségével, hogy felálljunk és néhány valós lépést tegyünk, ami a virtuális valóságban pont ugyanígy mozgatja karakterünket, a jelenlét érzése is egyre teljesebb lehet.

Nem minden elkészült headset rendelkezik teljesen azonos tulajdonságokkal, így érdemes áttekinteni, melyik gyártó terméke milyen előnyökkel és hátrányokkal bír.



Oculus Rift

Az Oculus Kickstarter-kampánya volt, ami újra felélesztette a virtuális valóság iránti érdeklődést játékosok millióiban. A hatalmas érdeklősést látva viszont a Facebook felvásárolta az Oculust, a cég rendelkezésére álló hatalmas mennyiségű tőke segítségével pedig az eredeti terv kivitelezése mellett rengeteg lehetőségük adódott, hogy szinte tökéletessé tegyék az Oculus Rift headsetet, amit mindenki a virtuális valóság új generációjának zászlóshajójaként ismert meg.


Így a nagy PC-s versenytárshoz, a HTC Vive-hoz képest egy jobb súlyelosztású szemüveget kísérletezhettek ki, amit hosszabb távon is kényelmesebb viselni. Szintén a kényelmünket szolgálja, hogy a kijelző állítható fejpánjai mellé nem kell még egyet felvennünk a fejhallgatónkhoz, ugyanis két felhajtható karon helyet kapott egy-egy, 3D-s hangzást biztosító gyári hangeszköz. A közvetlen konkurenciához képest jóval kedvezőbb áron szerezhetjük meg az Oculus Riftet, viszont az alapcsomag segítségével csak ülve, vagy egy helyben állva élhetünk át VR-élményeket, a nagyobb térben való mozgáshoz szükséges második szenzor és az Oculus Touch kontroller csak később jelenik majd meg.

Pro:

- Kényelmes headset

Beépített fejhallgató

- Kiváló játékfelhozatal már a megjelenéskor

Kontra:

-

- Nem a kezdőcsomag része a mozgásérzékelős kontroller

Nem állítható a lencsetávolság
 

HTC Vive

Ezzel szemben a HTC Vive egy fokkal magasabb minőségű optikával érkezik, így a Valve és a HTC közreműkdöésével készült headset valamivel nagyobb függőleges látószöggel rendelkezik. Viszont mivel kevesebb fejlesztési idő állt rendelkezésre a Vive kifejlesztésére, a headset elülső része valamivel nehezebb, így jobban ránehezedik az orrunkra és az arcunkra, ahol megtámaszkodik a szemüveg. Ez a modell valamivel komolyabb egyösszegű befektetést is kíván a jáétkosoktól, viszont cserébe a HTC Vive már most két lézeres érzékelővel és mozgásérzékelős, a Steam kontrollerhez hasonló trackpadekkel is ellátott kontrollerekkel érkezik.


Ezek nem csupán egy természetesebb irányítási metódust jelentenek, hanem azt is lehetővé teszik, hogy szobánkban egy akár 4,5x4,5 méteres helyet kiürítve felálljunk és ezen a területen körbejárjunk játék közben. A HTC Vive szoftveresen is segít minket, hogy a virtuális valóságban való sétánk ne végződjön balesetben: a rendszer egy nem túl zavaró, de mindenképpen látható fallal jelzi előttünk, ha az általunk kijelölt biztonságos területen kívülre tévednénk, ahogy egy beépítet kamera segítségével anélkül is láthatjuk a külvilágot, hogy le kéne vennünk a headsetet.

Pro:

- Kiváló képminőség, látószög

- Szobaléptékű játék

- Valós akdályoktól megvédő Chaperone rendszer, beépített kamera

Kontra:

- Nehéz headset

- Komplikáltabb összeszerelés/beállítás


PlayStation VR

A harmadik, kifejezetten a hardcore gamereket megcélzó headsettel a Sony rukkolt elő, ami a PlayStation ökoszisztéma legújabb darabja. Ahogy a PlayStation 4 is egy csúcskategóriás gamer PC árának töredékéért kínál belépőt a legfrisebb játékok világába, úgy a PSVR is alacsonyabb áron invitál a virtuális valóság új területére, mint a Rift, vagy a Vive. Cserébe a Sony szemüvege alacsonyabb felbontású és kisebb látószöggel rendelkező kijelzővel lett ellátva, az erre közvetített képek előállításához viszont nem is lesz szükségünk egy borsos árú PC-re, hanem a PS4-ünk ereje is elegendő lesz.


Ha pedig a Sony jelenlegi generációs konzoljához megvan a legtöbb kiegészítő, valószínűleg nem kell a PlayStation VR headseten kívül semmilyen új eszközt vásárolnunk. A pozíciós követés feladatát a PlayStation Camera látja majd el, míg a mozgásérzékelős kontrollerekkel már az előző generáció alatt megismerkedhettünk, erre a célra a PS Move-ot is használhatjuk majd. A három legismertebb headset közül egyébként a PlayStation VR lesz az egyetlen, amelyik tényleges exkluzív játékokkal rendelkezik majd, hiszen sem az Oculus, sem a SteamVR használata nem zárja ki a konkurencia VR-szemüvegének használatát, viszont a PlayStation 4-gyel egyedül a PSVR lesz kompatibilis. Így csak ezen a platformon játszhatunk olyan játékokkal, mint a RIGS Mechanized Combat League, a Gran Turismo Sport, az Until Dawn: Rush of Blood, a Golem, vagy a Headmaster.

Pro:

- Alacsonyabb ár

- Olcsóbb alapgép (PS4), kiegészítők

- Kiváló játékfelhozatal, exkluzív címek

- Más játékosokkal is megosztható VR-élmények

Kontra:

- Alacsonyabb felbontás, látószög


Te készen állsz a virtuális valóság új korszakára? Válaszd ki, melyik, headset felel meg legjobban a Te igényeidnek és rendeld meg már ma!

Oculus Rift

HTC Vive

PlayStation VR