Bár ránézésre sokan gondolnák, hogy egy gamer periféria csupán a merész külső dizájnban különbözik egy-egy hétköznapi, olcsóbb modelltől, de ahogy sok más esetben, ez a billentyűzeteknél sem igaz. A legtöbb gamer billentyűzet sok további, esztétikai és praktikus előnnyel is bír, amik játék és hétköznapi használat közben is megmutatkoznak. Az alábbi ismertetőben ezekről lesz szó, függetlenül attól, hogy membrános, vagy mechanikus billentyűzetről van szó. Ez utóbbi modellek sajátosságairól ezen az oldalon olvashattok bővebben.

Multikey rollover

Sok billentyűzet a legtöbb esetben (a módosító billentyűk, mint a shift kivételével) egyszerre csak kevés billentyű lenyomását érzékeli, illetve három billentyű esetében egy mellette lévő negyedik leütését is hamisan érzékeli a rendszer, ez a ghosting jelensége. A gamer billentyűzetek ezzel ellentétben nem csupán a ghosting jelenségét szünteti meg, hanem az átlagosnál sokkal több billentyű egyidejű lenyomását érzékeli a hardver. Ez az egyszerre sok utasítást igénylő játékokban, mint FPS-ekben, vagy repülő- és űrszimulátorokban is rendkívül hasznos. A mechanikus billentyűzetek a különálló kapcsolóknak köszönhetően kifejezetten jók ebben a kategóriában.



Programozhatóság, makrók

Sok billentyűzeten külön gombok szolgálnak az összetettebb funkciók programozási helyének, míg másokon meglévő gombokhoz (például az F-billentyűkhöz) rendelhetünk extra funkciókat. Ezek között lehetnek több-billentyűs makrók, például egy épület megépítésének kombinációját egy stratégiai játékban, rendszeresen egymás után fűzött képességek egy MMORPG-ben, vagy előre beállított chat-üzenetek egy MOBA-ban. A billentyűzet szoftvere segítségével gyakran más, akár programspecifikus utasításokat is adhatunk, például a hang-chat aktiválása, vagy a mikrofonunk némítása.

Háttérvilágítás

Ez a funckió egyszerre bír stílusbeli funkcióval és praktikus haszonnal is, mivel kevés fény mellett is láthatóvá teszik a billentyűzetünk jelzéseit. A mára a költségeket is csupán minimálisan megemelő egyszínű LED-világítás mellet egyre több gyártó rukkol elő többszínű, programozható világítású billentyűzetekkel is. Ezek sem csupán esztétikai funkciót töltenek be, ugyanis egy játék fontosabb gombjait más színnel különböztethetünk meg, gépelés közben szemmel is követhetjük, melyik leütésünket regisztrálta valóban a rendszer. De szoftveres támogatás segítségével egy játék még arról is jelzést küldhet, ha karakterünk életereje alacsony, vagy ideje újratöltenünk a fegyverünket.


Médiavezérlő gombok

Egyre több gamer billentyűzetre térnek vissza a dedikált médiavezérlő gombok, amik megspórolják nekünk, hogy a zene-vagy videólejátszó programunkra kelljen váltanunk, vagy egy módosítóbillentyűt kelljen használnunk. Több modellen a hangerőszabályzásért már nem is egy gomb, hanem egy görgő, vagy valamilyen hasonló, fokozatos szabályzást lehetővé tévő eszköz felel.