Tudnivalók a monitorok tulajdonságairól

Azt már megszokhattuk, hogy a csúcskategóriás látványhoz időnként frissebb hardverbe kell fektetnünk, de hogy az erősebb PC-nkből vagy konzolunkból tényleg a maximumot hozhassuk ki, olykor egy olyan kijelzőt is érdemes beszerezni, ami akár az átlagon felüli igényeknek is megfelel. Persze az alábbiak közül nem minden tulajdonságból lesz szükségünk a legmagasabb szintre, de némelyik hatalmas minőségi ugrást jelenthet a játékélmény szempontjából.


Felbontás

A sztenderd felbontás jelenleg még a Full HD, 1920x1080, de egyre gyorsabban közeledünk a magasabb felbontások elterjedése felé. A megfelelő hardveres erő mellett már nem kizárt, hogy QHD (2560x1440), vagy 4K UHD (3840x2160) felbontás mellett játsszunk. Ez egyrészt azért emeli a képminőséget, mert 24 hüvelykes képátló felett már Full HD felbontás esetén nem kizárt, hogy jól körülhatárolhatóan észreveszünk egy-egy pixelt is, ami elkerülhető a nagyobb sűrűségű, kisebb pixeleknek hála. Továbbá nagyobb felbontás esetében sokkal ritkábban látunk majd lépcsős éleket, ahogy egy kiterjedt játékvilág távoli részletei is sokkal élesebben kivehetőek lesznek. Ezt pedig mostanra már nem csak egy erős PC, hanem a PlayStation 4 Pro és az Xbox One S segítségével már konzolon is kihasználhatjuk.



Képarány

Hasonlóan a felbontáshoz, a képarány tekintetében is van egy rögzült, megszokott érték, ami jelenleg a 16:9-es szélesvásznú változat. Ezzel szemben viszont PC-n akár választhatjuk a 21:9-es, még szélesebb képarányt, ami nagyobb hányadát tölti be a látóterünknek, így könnyebben és teljesebben elmerülhetünk egy-egy játékvilágban, de a 21:9-es képarány sem feltétlenül egyértelműen jobb választás. Mivel ugyanannyi sor pixel esetében is magasabb felbontás mellett játsszunk, mint egy 16:9-es monitoron, több képkockát kell lefrissítenie PC-nknek, így több számítási teljesítményre van szükségünk. Másfelől nem minden játék támogatja minden beavatkozás nélkül a 21:9-es képarányt, olykor külső szoftverre, vagy konfigurációs fájlok szerkesztésére is szükségünk lehet, hogy monitorunk teljes szélességét kihasználhassuk.




Képfrissítés

Másodpercenként 60 képkockát ma már szinte bármilyen kijelzőn elérhetünk, de ahogy azt a többi műszaki jellemző alapján már sejthetitek, hogy a képfrissítés esetében is lehetőségetek van feljebb lépni egy kategóriával. 75, 120, vagy akár 200 Hz mellett rendkívül folyamatos és valószerű mozgások és animációk kerülhetnek a képernyődre (erről alul láthattok egy lassított összehasonlító videót), ráadásul egy kompetitív környezetben is előnyt jelenthet a magasabb képfrissítési érték, hiszen hamarabb láthatod utasításaid eredményét. Azzal viszont mindenképp számolnod kell, hogy a magasabb képfrissítéshez több számítási teljesítményre lesz szükség a PC-d részéről.




Paneltípus

Jelenleg a gamer monitorok alapvetően háromféle LCD technológiát alkalmaznak, amik más-más előnyökkel és hátrányokkal bírnak. A TN panelek legnagyobb előnye, hogy viszonylag olcsón képesek magas képfrissítési érték elérésére, cserébe nem olyan élénkek a színeik, mint egyes vetélytársaké és igazán jól csak szemből látszanak (viszonylag kis betekintési szöggel bírnak). Ezzel szemben az IPS panelek képén kiváló színeket láthatunk, viszont ezekből a típusokból ritkán találunk 60 Hz-nél magasabb képfrissítéssel rendelkező modelleket, ahogy általában az áruk is magasabb lehet. A harmadik opció pedig a VA panel, ami a legtöbb, a gamereknek fontos tulajdonságban a TN és az IPS panelek között áll, viszont a kontrasztarányban – a lehető legsötétebb és legvilágosabb képpont közötti különbségben – ez a technológia a legjobb.

 

Válaszidő

A válaszidő azt jelöli, milyen gyorsan képes egy egyedi pixel színt váltani, ami minél rövidebb idő, annál jobb. Amennyiben a válaszidő túl magas, megeshet, hogy az előző képkocka szellemképét, mosottas képet látunk. Azt illetően eltérnek a vélemények, hogy mekkora a legnagyobb elfogadható válaszidő, sokak szerint már 8 ms alatt nem találkozunk a fenti zavaró jelenségekkel, de az esportolók az 1-2 ms-os kijelzőkre esküsznek.



Vízszintes csúszás – tearing – elleni technológia

A vízszintes csúszás jelenségét az okozza, ha a PC-nk vagy konzolunk által renderelt képek gyakorisága nem egyezik a monitorunk képfrissítési értékével. Ez az alábbi módon ronthatja el játékunk képeit, de ezt többféleképpen javíthatjuk. A játékokba beépített szoftveres megoldás, a Vsync használata egyszerű ugyan, de viszonylag erőforrás-igényes, ráadásul növeli az időt, míg utasításaink eredményét meglátjuk a képernyőn.



Ezt a megoldást helyettesíti az Nvidia grafikus kártyáihoz kifejlesztett GSycnc és az AMD-s megfelelője, a FreeSync. Ezek kisebb számítási teljesítményt felhasználva a PC-d által renderelt képek gyakoriságához igazítja a monitorod képfrissítését. Így monitorod képességein belül mindig PC-d maximális telejsítményének megfelelő képfrissítést alkalmazhatsz, például ha az aktuális beállíátsok mellett csupán másodpercenként 50 képkockát tud kirajzolni az aktuális konfigurációd, ezt is folyamatosan, széttöredezett képek nélkül élvezheted.


Böngészd át monitorkínálatunkat itt!